17.8.05

Άλλο απελευθέρωση κι άλλο ασυδοσία...


H απελευθέρωση της αγοράς των αερομεταφορών τα τελευταία χρόνια και ο ανταγωνισμός που επακολούθησε με την είσοδο και νέων εταιρειών ιδιωτικών συμφερόντων με κύριο χαρακτηριστικό τους γνώρισμα το "χαμηλό κόστος" σε σύγκριση με τα δυσθεώρητα ύψη των δαπανών των "εθνικών αερομεταφορέων", δεν μπορεί και δεν πρέπει να σημαίνει σε καμία περίπτωση ασυδοσία, δηλαδή την κατάλυση κάθε είδους εποπτείας και ελέγχου για τη διασφάλιση των συμφερόντων των επιβατών.

Με άλλα λόγια, τόσο η ελευθερία του "επιχειρείν", όσο και η διεύρυνση των επιλογών από την πλευρά των πολιτών δεν μπορούν να καταλήγουν στο "μαύρο κουτί" της συναλλαγής για λόγους που έχουν άμεση σχέση με τη διαπλοκή του πολιτικού κόσμου με επιχειρηματικά συμφέροντα. Ο νοών νοείτω...

Η ελεύθερη αγορά για να είναι ελεύθερη και να λειτουργεί σωστά τόσο για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας όσο και για τα ουσιαστικά συμφέροντα των πολιτών χρειάζεται να έχει ένα σαφές και αντικειμενικό πλαίσιο κανόνων συνδυασμένο με ισχυρότατους και απολύτως αποτελεσματικούς όρους εποπτείας και ελέγχου προς πάσα κατεύθυνση. Και οι κανόνες να ισχύουν για όλους -ανεξαρτήτως εθνικότητας και ιδιοκτησιακού καθεστώτος- και η εποπτεία να είναι συνεχής, συστηματική και οι φορείς έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να δείξουν έγκαιρα την έξοδο από την αγορά σε εκείνους που δεν συμμορφώνονται προς τις υποδείξεις. Ορισμένες καίριες επισημάνσεις που η Κυπριακή πολιτική τάξη(και όχι μόνον...) δεν έχει ακόμη αποδεχθεί ως κοινοτικό κεκτημένο καθημερινής χρήσης και συνεχίζει (δυστυχώς) να συμπεριφέρεται ως "ηγεμών" αγοράς αναπτυσσόμενης μετα-αποικιακής χώρας ενταγμένης στο πάλαι ποτέ πολυδιαφημισμένο "Κίνημα των Αδεσμεύτων"...

Κι όλα αυτά στην περίπτωση της εταιρείας "Helios" δεν ίσχυσαν. Το πρωτοσέλιδο της κυπριακής εφημερίδας "Φιλελεύθερος" για το επίπεδο των ελέγχων στη συγκεκριμένη εταιρεία "μιλά" από μόνο του όπως και τα ρεπορτάζ της εφημερίδας "Πολίτης" για το ίδιο ζήτημα. Οπότε και δεν χρειάζεται να γίνουν άλλα σχόλια...


Υ.Γ: Μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση για τις νέες αεροπορικές εταιρείες "χαμηλού κόστους" φιλοξενείται στο site του BBC Greek. Ο δημοσιογράφος Τ.Κοκκινίδης καταγράφει τις απόψεις του επικεφαλής του Συμβουλίου Χρηστών Αερομεταφορών που εδρεύει στο Λονδίνο, σχετικά με τη σχέση ανάμεσα στην ασφάλεια των πτήσεων αυτών των εταιρειών και το κύριο χαρακτηριστικό τους που είναι η επιδίωξη του "χαμηλού κόστους".

Δεν υπάρχουν σχόλια: