20.6.06

Οικονομία και Εκπαίδευση. Η αναφορά του παραδείγματος του Sir Christopher Gent


O Sir Christopher Gent δεν είναι άγνωστος στην Ελλάδα. Ως διευθύνων σύμβουλος της Vodafone Group plc μέχρι τον Αύγουστο του 2003 είχε συνδέσει το όνομα του με σημαντικές επιλογές επέκτασης του βρετανικού ομίλου κινητών επικοινωνιών στην εγχώρια αγορά.

Ο αεικίνητος Sir Christopher πέρα από τις κατά καιρούς επαγγελματικές του ενασχολήσεις και δεσμεύσεις –σήμερα κατέχει το αξίωμα του προέδρου του φαρμακευτικού ομίλου της GlaxoSmithKIine plc καθώς επίσης και θέση μη εκτελεστικού διευθυντή στον χρηματοοικονομικό όμιλο Lehman Brothers Holdings Inc- παραμένει πρώτα από όλα ένα υποδειγματικό παράδειγμα ενεργού, συνειδητοποιημένου και δραστήριου πολίτη. Με την ιδιότητα του αυτή συμμετέχει –ως πρόεδρος του Advisory Board- στο ανεξάρτητο από κομματικές επιλογές και δεσμεύσεις think tank φέρει την επωνυμία Reform. Το βρετανικό think tank έχει θέσει ως βασική προτεραιότητα και στόχο του την προώθηση δημόσιων πολιτικών που θα διευρύνουν τις επιλογές των πολιτών, θα εξασφαλίζουν πολλαπλές και ποιοτικά αναβαθμισμένες δημόσιες υπηρεσιών με τελικό ζητούμενο την οικονομική ευημερία.

Μεταξύ της πρώτης σειράς των προτεραιοτήτων του Reform αλλά και του Sir Christopher βρίσκεται –και δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά- και το ζήτημα της εκπαίδευσης. Από ένα πρόσφατο κείμενο του Reform δανείζομαι την εξής φράση: "Η εκπαίδευση από ένας προβληματικός τομέας της οικονομίας θα έπρεπε να μετεξελιχθεί σε ένα από τους πλέον δυναμικούς και καινοτομικούς τομείς της". Θυμήθηκα την φράση αυτή διαβάζοντας το παρθενικό post ενός νέου μέλους της blogσφαιρας.

Κι όμως σε πείσμα του "στρατοπέδου" που συγκροτεί η κυρίαρχη μεταπολιτευτική ιδεολογία του πρώην ΕΔΠ η πλέον σύγχρονη και ultra προοδευτική προσέγγιση του ζητήματος της εκπαίδευσης –όλων των βαθμίδων- είναι η προσέγγιση από την σκοπιά της οικονομίας. Είτε το θέλουν, είτε δεν το θέλουν οι "συνταξιούχοι έφηβοι" με τις "αλλοτινές δάφνες των χαρακωμάτων των αμφιθεάτρων για το ν.815" η εκπαίδευση για να συνεχίσει να αποτελεί ένα δημόσιο αγαθό –ανεξαρτήτως της ιδιότητας του παρόχου- θα πρέπει να ενταχθεί οργανικά και αρμονικά στο πλαίσιο των οικονομικών δραστηριοτήτων που καθορίζει το διεθνές περιβάλλον της αγοράς την εποχή της παγκοσμιοποίησης.

Υ.Γ: Απαραίτητα υλικά για την έναρξη ενός ουσιαστικού διαλόγου για την εκπαίδευση είναι οι παλαιότερες αλλά και πρόσφατες εργασίες του Reform, του CER, της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank καθώς επίσης και το τελικό πόρισμα των προτάσεων της Eπιτροπής Eμπειρογνωμόνων του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας για τις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: