
Το σχέδιο νόμου για τις ΣΔΙΤ ψηφίσθηκε κατά πλειοψηφίαν από τη Βουλή κι αποτελεί πλέον το ισχύον θεσμικό πλαίσιο ανάπτυξης και εφαρμογής ενός από τους πλέον φιλόδοξους θεσμούς (όπως έχει δείξει και η πολύχρονη θετική εμπειρία αρκετών ευρωπαϊκών χωρών όπως η Μ. Βρετανία, Πορτογαλία, Ιρλανδία κ.α) για την κατασκευή, τη διαχείριση υποδομών και την προσφορά και διάθεση υπηρεσιών.
Σαφείς και τεκμηριωμένες απαντήσεις σε ορισμένες βασικές θέσεις της επιχειρηματολογίας της αξιωματικής αντιπολίτευσης έδωσε ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γ. Αλογοσκούφης μιλώντας στη Βουλή στην σημερινή συνεδρίαση της που ολοκληρώθηκε με την ψήφιση του σχεδίου νόμου για τις ΣΔΙΤ.
α) Ο κ. Αλογοσκούφης ξεκαθάρισε ότι η εφαρμογή των Συμπράξεων
ανάμεσα στους φορείς του Δημοσίου και τους ιδιώτες επιχειρηματίες/επενδυτές δεν σημαίνει ούτε περιορισμό του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων(ΠΔΕ), ούτε υποκατάσταση έργων που μέχρι σήμερα προκηρύσσονται και θα συνεχίσουν να προκηρύσσονται ως δημόσια έργα, ενταγμένα και πάλι στο ΠΔΕ στο μέλλον. Αντίθετα, με όσα υποστήριξαν οι εκπρόσωποι της αξιωματικής αντιπολίτευσης, «οι συμπράξεις», όπως χαρακτηριστικά τόνισε, «αποτελούν ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο για την κατασκευή υποδομών και την παροχή υπηρεσιών που έρχεται να συμπληρώσει και όχι να υποκαταστήσει το ΠΔΕ».
β) Ένα δεύτερο σημείο αποσαφήνισης γύρω από τις Συμπράξεις
είχε να κάνει με την προσέλκυση των ιδιωτικών κεφαλαίων. Ο κ. Αλογοσκούφης
τόνισε ιδιαίτερα το γεγονός ότι οι Συμπράξεις διευκολύνουν την προσέλκυση νέων πόρων χρηματοδότησης έργων, υποδομών αλλά και την προσφορά/ διάθεση υπηρεσιών πέραν των ήδη γνωστών δυνατοτήτων του Δημοσίου. Με άλλα λόγια, η επισήμανση Αλογοσκούφη είχε ξεχωριστό νόημα προκειμένου να συνειδητοποιηθεί ευρύτερα ότι οι Συμπράξεις είναι ένα εργαλείο κοινών επενδυτικών δράσεων δημοσίου και ιδιωτών που στοχεύουν μέσα από την κινητοποίηση δυνάμεων και κεφαλαίων να προσφέρουν περισσότερα έργα και υπηρεσίες σε τοπικό και περιφερειακό κυρίως επίπεδο με το δυνατόν μικρότερο κόστος σε ένα πλαίσιο καλύτερης εξυπηρέτησης των αναγκών των πολιτών.
γ) Ο κ. Αλογοσκούφης έδωσε απάντηση και για το επιχείρημα-καραμέλα της αντιπολίτευσης ότι το σχέδιο νόμου «δεν περιλαμβάνει σχεδιασμό σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο», υπενθυμίζοντας τις πρόνοιες που περιελάμβανε το αντίστοιχο σχέδιο νόμου του ΠΑΣΟΚ το οποίο ήρθε στη Βουλή με καθυστέρηση 6 χρόνων από την εξαγγελία του και το οποίο ουδέποτε εισήχθη προς ψήφιση στη Βουλή.
«Ξέρετε ποια ήταν η διαδικασία επιλογής των έργων που θα
προχωρούσαν ως συμβάσεις παραχώρησης με βάση εκείνο το σχέδιο νόμου; Το ανέφερα πριν και έχω καταθέσει και το σχετικό άρθρο στα πρακτικά. Μόνο η απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και του συναρμόδιου Υπουργού. Σήμερα υπάρχει μια διυπουργική επιτροπή τριών Υπουργών με σημαντικές αρμοδιότητες στην Κυβέρνηση, Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, Υπουργού Ανάπτυξης και Υπουργού Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και επιπλέον του αρμόδιου Υπουργού. Είναι πολύ σημαντικότερο, διότι λαμβάνονται υπόψη όλες οι παράμετροι και οι οικονομικές παράμετροι και οι αναπτυξιακές παράμετροι και οι χωροταξικές παράμετροι και το περιβάλλον κλπ. Διότι εάν δεν μπορεί ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ ή ο Υπουργός Ανάπτυξης να εξασφαλίσει αυτά, εάν δεν μπορεί να τα εξασφαλίσει και ο Υπουργός Οικονομίας που και αυτός έχει συγκεκριμένες αρμοδιότητες, ποιος θα τα διασφαλίσει; Είναι λοιπόν πολύ καλύτερη η διασφάλιση όλων των παραμέτρων, πολύ καλύτερος ο σχεδιασμός και
λαμβάνονται υπόψη και οι περιφερειακές και οι εθνικές και οι περιβαλλοντικές
διαστάσεις».
δ) Η σύσταση της Ειδικής Γραμματείας που ιδρύεται για τις ΣΔΙΤ ήταν ένα άλλο ζήτημα που θέλησε να ξεκαθαρίσει ο κ. Αλογοσκούφης.
«Σας πειράζει δηλαδή που θεσμοθετούμε κυβερνητικό όργανο - την
ειδική γραμματεία- που θα αιτιολογεί και θα εισηγείται την ένταξη κάποιου
έργου ή υπηρεσίας στο νόμο με βάση χρηματοοικονομικούς, τεχνικούς,
κοινωνικοοικονομικούς και νομικούς λόγους, όπως σαφώς ορίζει το άρθρο 4 και όχι μια απλή γνωμοδοτική επιτροπή, όπως περιελάμβανε το δικό σας σχέδιο νόμου; Εσείς είχατε μια απλή γνωμοδοτική επιτροπή την οποία μπορούσε να τη λάβει υπόψη της ή όχι. Σήμερα έχουμε μια ειδική γραμματεία, η οποία θα κάνει ουσιαστική δουλειά προτού εισηγηθεί στην διυπουργική επιτροπή».
ε) Η τελευταία απάντηση αφορούσε τον ισχυρισμό των εκπροσώπων της αξιωματικής αντιπολίτευσης ότι με το νέο θεσμικό πλαίσιο για τις ΣΔΙΤ ανατρέπεται το ισχύον καθεστώς των δημοσίων έργων.
Η απάντηση ήταν απλή και ξεκάθαρη: «Πρέπει να γίνει σαφές ότι οι συμπράξεις δεν αφορούν μόνο δημόσια έργα. Δεν αφορούν κυρίως δημόσια έργα και όπου αφορούν δημόσια έργα ασφαλώς θα εφαρμοστεί η νομοθεσία των
δημοσίων έργων».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου